28 stycznia 2012

Jak kupić nieruchomości ?

Parę osób pytało mnie (m.in w księdze gości i emailowo) jak można kupić tu mieszkanie czy dom. Ambasada RP w Nikozji (str. grecka) przestrzega przed nie kupowaniem tu niczego, jako, że to jest kraj nie istniejący legalnie, więc wszelkie kupna są wg nich nielegalne automatycznie. W praktyce wszystko jest legalne jeśli tu się mieszka, i oczywiście dla Turcji zakup tutejszej nieruchomości jest legalne. 
Aby kupić mieszkanie, ziemię czy dom, trzeba mieć na uwadze, że Ci, którzy nie mają obywatelstwa KKTC nie mogą kupić takiej nieruchomości w 100%. to jest rodzaj dzierżawy - kupuje się powiedzmy na 99lat, z możliwością przedłużenia o kolejne lata oraz z możliwością przepisania na swoje dzieci lub inne osoby, ale to do końca nie będzie w 100% własne.
Nadal wiele ziemi należy do greków, ale istnieje pojęcie wymiany ziemi, które nazywa się tzw. exchange title. co to oznacza? Przykład dam taki: Grek cypryjski miał na północnej części dom z placem/mieszkanie, ale po zawirowaniach polityczno-wojennych stracił je w wyniku odcięcia tej części. po 1974r. Turek cypryjski analogicznie stracił swoją nieruchomość na greckiej stronie. Moga oni jednak dojść do porozumienia i w zamian za posiadłość greka turek zrzeka się swojej ziemi na południu , lub na odwrót, grek zrzeka się posiadłości na północy wyspy. Nie wiem do końca na jakich warunkach to następuje, ale wiem, ze słyszenia, że dochodzi do podpisania umowy i ewentualnie wypłacenia pewnej sumy rekompensaty.
Wracając do kupna, taka nieruchomość z tytułem exchange title jest później wystawiana na sprzedaż i każdy może ją kupić (każdy tylko nie grek cypryjski, który nie ma prawa do posiadania tu ziemi, podobnie jak turek cypryjski nie ma prawa do posiadania ziemi na greckiej stronie).
Istnieją różne rodzaje nieruchomości  na sprzedaż w północnej części Cypru. Należy pamiętać, że nieruchomości w Północnym Cyprze mogą być zarejestrowane na nazwisko, wniosek należy złożyć do Rady Ministrów do zatwierdzenia. Cudzoziemcy są ograniczeni do jednego donum za osobę (mąż i żona liczą się jako jedna osoba, chyba że mają różne nazwiska). Procedura uzyskania zgody trwa około 10 do 15 miesięcy.
Donum (pisane również: dunam, dunam, Donum i dunum) to jednostka miary powierzchni gruntów. Używana w wielu krajach Bliskiego Wschodu i Bałkanów, wartość waha się w zależności od kraju, gdzie występuje.
Najczęściej przeliczenia dla Cypru są następujące: 1 donum = 14.400 metrów kwadratowych i 1 donum = 1,337.80 metrów kwadratowych.

Dla emerytów, zezwolenie na pobyt jeto wszystko, co jest wymagane. (wiza rezydenta już o niej pisałam w poprzednich postach).Są to praktycznie wolni od podatku nominalnego ( 2 - 3% podatku).
Istnieje kilka tytułów dla nieruchomości:

1 - Tytuł własności: Pre 1974 title deed: to akt własności należący do Turków cypryjskich lub cudzoziemców innych niż Grecy cypryjscy, sprzed lipca 1974 - takie nieruchomości sa najbezpieczniejsze prawnie do kupienia.

2 - Tytuł Dzierżawy czyli Leasehold Title Deed: Istnieje również metoda dzierżawy, zamiast kupować za pośrednictwem agencji nieruchomości w Północnym Cyprze. Są to zwykle opuszczone domy, które władze będą wydzierżawiać na okres do 49 lat dla cudzoziemców, którzy przeprowadzą we własnym zakresie remont nieruchomości na własny koszt, i którzy zapłacą symboliczną dzierżawę gruntu na okres tego leasingu.
Czasem zdarza się, że grek z południa wystąpi do sadu o odszkodowanie lub zwrot nieruchomości i wtedy jest problem - było już parę przypadków, że cudzoziemcy musieli wyprowadzić się z domu i zwrócić pieniądze grekowi.

3 - TRNC Freehold - title deed / exchange title: Odnoszą się one do nieruchomości w Północnym Cyprze należące do Greków cypryjskich przed rokiem 1974. Po 1974 r. te nieruchomości zostały przeniesione do uchodźców tureckich obywateli cypryjskich albo w zamian za ich nieruchomości pozostawione na południowej części. Kiedy fala uchodźców z południa przybyła na północną części po lipcu 1974 r. opuścili wtedy cały swój dobytek. W związku z tym administracja na Cyprze Północnym ocenia na podstawie punktów, wartość  aktywów na południu. Z tych punktów, turecki uchodźca może zająć wolne nieruchomości na Cyprze Północnym w ramach rekompensaty za jego / jej właściwości utracone na południowej stronie. Tu istnieje pewne ryzyko kupna, ze względu na niejasną przyszłość KKTC, nie wiadomo co by się stało z taką nieruchomością, gdyby np. doszło do zjednoczenia wyspy lub uznania KKTC przez resztę świata za normalne, legalne państwo.

Nie emeryci, czyli cudzoziemcy bez wieku emerytalnego nie związani małżeństwem z obywatelem.ką KKTC muszą mieć wizę rezydenta aby zakupić nieruchomość. 
Oczywiście Ci z ob. KKTC mają łatwiej w zakupie, z tego co wiem mają pierwszeństwo w kupnie.
dodatkowo do niedawna niektóre banki, nie chciały udzielać kredytów na zakup nieruchomości z tytułem Exchange title - teraz powoli zaczynają dawać.
Dlatego najlepiej szukać nieruchomości, która ma status pre 1974 title deed - są takie. Najlepiej szukać przez agencje nieruchomości, które prawnie wszystko załatwią, na własną ręke jeśli nie jest sie ob. KKTC lepiej nie próbować. Agencja załatwia większość papierków.

Mam nadzieję, że odpowiedziałam w znacznym stopniu na ten temat. Jeśli ktoś chce kupić cokolwiek najlepiej udać się do agencji nieruchomości (jest tych biur tutaj bardzo dużo).

38 komentarzy:

  1. Hmm, a może jakaś strona internetowa gdzie mógłbym obejrzeć tamtejsze nieruchomosci na sprzedaż?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cypryjska:) www.cypruspropertygroup.com
      polecam

      Usuń
  2. Ja od siebie dodam, że warto dopytać o każdy szczegół i zapytać, co było wczęsniej na tej ziemi, czy ma uprawnienia budowlane itp. No i o sąsiadów :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajnie piszesz! Ja bardzo chcę kupić mieszkanie , ale jeszcze nie wiem, gdzie chcę mieszkać i muszę sobie przemyśleć wszystko, na pewno będzie to super miasto :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Osobiście nie wiem czy zdecydowałabym się na zakup tam mieszkania lub domu. W Polsce dzięki https://highlevelestate.pl udało mi się znaleźć mieszkanie takie jakie sobie wymarzyłam. Jestem z niego bardzo zadowolona i ciesze się, że tu mieszkam. Na Cypr lubię latać ale na wakacje.

    OdpowiedzUsuń
  6. W sumie podstawowa kwestia to przemyślenie czy ma to być rynek pierwotny czy wtórny, a następnie znalezienie odpowiedniej nieruchomości. Może tutaj https://vantage-sa.pl/atrakcyjne-nieruchomosci-wroclaw/ znajdziecie coś ciekawego jeśli szukacie we Wrocławiu od dewelopera

    OdpowiedzUsuń
  7. Samo kupno mieszkania nie jest raczej niczym ciężkim tak samo jak i jego sprzedaż. Tym bardziej, że teraz na rynku nieruchomości jest wielu profesjonalnych agentów, którzy są w stanie nam w tym pomóc. Ja jestem zdania, że warto jest korzystać z takiej pomocy.

    OdpowiedzUsuń
  8. Podstawą to chyba jest znalezienie funduszy na kupno domu. Z reguły oczywiście są to kredyty, jednak mało kogo stać na zakup za gotówkę, a przynajmniej w młodym wieku kiedy dopiero rozpoczyna się swoją karierę

    OdpowiedzUsuń
  9. Posiadanie własnego mieszkania, domu, swojego kąta po prostu to marzenie wielu z nas. Często możliwe tylko dzięki kredytom. Tylko to już dość skomplikowana sprawa, fachowa wiedza by się przydała. Na http://januszchatekupuje.pl/ według mnie jest sporo ważnych tematów dot. kredytów poruszonych. Taka wiedza przyda się wam zdecydowanie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Trochę czasu minęło więc pewnie przepisy się pozmieniały :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ogólnie sam zakup nieruchomości nie jest niczym problematycznym i myślę, że każdy z nas bez problemu sobie poradzi z takim wyzwaniem. Ja kupowałem mieszkanie bezpośrednio od developera https://www.eurostyl.com.pl/ i nie stanowiło to żadnych problemów jak dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawe, ale nie wiem czy uda mi się kiedykolwiek kupić nieruchomość w tej części świata. Dla mnie bardzo fajnym krokiem było kupno mieszkania u nas w kraju i z tego faktu jestem najbardziej zadowolony. Tym bardziej, że zdążyłem już przeczytać https://cuk.pl/porady/ubezpieczenie-nieruchomosci-pod-kredyt i jestem zdania, że ubezpieczenie nieruchomości pod kredyt jest w niektórych momentach obligatoryjne.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  17. U mnie na ten moment tylko możliwy jest wynajem mieszkania i bardzo zależy mi na Krakowie. Niestety jeszcze dokładnie nie wiem, co wybiorę i na co warto się zdecydować, ale jak na razie na stronie https://estatedealer.pl/domy-na-wynajem/krakow można znaleźć sobie ciekawe oferty. Mają tam możliwość wynajęcia domów w świetnej cenie, w dobrej lokalizacji i w fajnej okolicy.

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Przede wszystkim musimy na początku sobie upatrzyć na pewno naszą nieruchomość. Ja tak właśnie zrobiłem i zdecydowałem się na zakup mieszkania w Gdańsku. Oferta od dewelopera https://www.eurostyl.com.pl/oferta/nowe-mieszkania-gdansk.html była moim zdaniem najbardziej konkretna.

    OdpowiedzUsuń
  20. Wymarzony kąt nad morzem na Północnym Cyprze jest naprawdę osiągalny. Polecam sprawdzić www.cariaestates.com Luksusowe nieruchomości na każdą kieszeń nad samym morzem i super przyjazna i profesjonalna pomoc w zakupie. Kasia Michaelis

    OdpowiedzUsuń
  21. W sumie sam zakup mieszkania to raczej nie jest nic trudnego, ale moim zdaniem często taki lokal trzeba od razu remontować. Ja wybrałem firmę http://remonty.wroclaw.pl/ która na remontach zna się doskonale i efekt końcowy jest super.

    OdpowiedzUsuń
  22. Solidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  23. Niestety w tej chwili ceny mieszkań są bardzo wysokie. Tak czy siak warto ubiegać się o kredyt i nie zwlekać z zakupem, bo może być jeszcze drożej.
    https://tradebest.pl/

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetnie napisany artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.

    OdpowiedzUsuń
  25. Poniekąd ja mam mieszkanie w naszym kraju i myślę, że całkowicie mi ono na ten moment wystarcza. Bardzo fajnie, że również od razu w sklepie https://artcorestudio.pl/drzwi zdecydowałam się na zakup fajnych drzwi wewnętrznych.

    OdpowiedzUsuń
  26. Niedawno kupiłem mieszkanie i też nie miałem pojęcia, jak to zrobić. Wszystkie wątpliwości rozwiał u mnie doradca kredytowy Gdańsk.

    OdpowiedzUsuń
  27. Ja jestem zdania, że nieruchomości to bardzo dobra inwestycja i sposób na zabezpieczenie oszczedności. Jednak jeśli ktoś chce kupić mieszkanie to powinien skorzystać z pomocy sprawdzonego biura nieruchomości. Od siebie mogę polecić https://nestate.pl/ z Krakowa. Mają bardzo duże doświadczenie i dbają o interes swoich klientów.

    OdpowiedzUsuń
  28. Moim zdaniem nieruchomości to świetna inwestycja. My własnie przeglądamy domy z https://remaxcapital.pl/luksusowe-domy-warszawa i zastanawiamy się nad zakupem jednego z nich. Póki co na wynajem, ale z czasem może w nim zamieszkamy.

    OdpowiedzUsuń
  29. Zakup nieruchomości zawsze zaczyna się od znalezienie odpowiedniego ogłoszenia. Później sprawy potoczą się szybko.

    OdpowiedzUsuń
  30. Tak naprawdę sam zakup mieszkania jest bardzo ważną sprawą i ja również chciałam znaleźć jak najlepsze lokum dla mnie. Jestem zdania, że właśnie poprzez biuro nieruchomości https://immobiliachojnice.pl/ udało mi się mój plan zrealizować.

    OdpowiedzUsuń
  31. Pomocne wskazówki i informacje. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  32. Architektura to sztuka, która łączy funkcjonalność z estetyką. Z pełnym przekonaniem mogę polecić usługi https://zarzycki-architektura.pl/. Dzięki ich zespołowi moje wnętrze stało się nie tylko praktyczne, ale także piękne i nowoczesne. Ich projekty charakteryzują się innowacyjnością i doskonałym poczuciem stylu.

    OdpowiedzUsuń
  33. Zamień marzenia o domu nad jeziorem w rzeczywistość! Rogowo Apartamenty na sprzedaż to szansa na posiadanie własnej nieruchomości w jednym z najbardziej urokliwych miejsc w Polsce.

    OdpowiedzUsuń